Saturday, February 14, 2004

BABAK TIGA

“Selamat hari jadi… selamat hari jadi… selamat hari jadi, Ina… selamat hari jadi…!”

Alina meniup 16 batang lilin kecil yang menyala di atas sebiji kek coklat. Ahli keluarganya berdiri di sekeliling sambil bertepuk tangan. Arissa memeluk bahu adik bongsunya itu. Alina memotong kek tersebut dan menyuapkan ke mulut ibu bapanya. Johari dan Azah mengucup dahi anak perempuan mereka dengan penuh mesra.

Selesai makan malam, Arissa dan Alina mengemas meja.

“Kak Ngah ni… baliklah rumah tiap minggu. Ni tidak, dalam sebulan sekali dua je. Bosan tau! Ina selalu kena buli kat rumah ni. Mentang-mentanglah Ina sorang perempuan. Semuanya Ina yang kena buat.”

“Alah… kalau Kak Ngah lapang, mesti Kak Ngah balik kan?”

“Eleh… entah-entah Kak Ngah dah ada pakwe kat sana, tak? Sebab tulah dua tiga hari ni Kak Ngah asyik tersengih sorang-sorang!”

“Hisy, memandai je budak ni! Kalau Kak Ngah ada pakwe, Kak Ngah bagi tahu satu rumah ni tau!”

“Habis tu? Kak Ngah tinggallah kat sini je. Rumah kat Subang tu pun bukan Kak Ngah duduk dengan siapa-siapa.”

“Hmm… Ina nak hadiah tak?” tanya Arissa sambil meletakkan pinggan kotor ke dalam sinki.

“Nak!” Mata Alina bersinar mendengarkan kata-kata Arissa.

“Meh, ikut Kak Ngah.”

“Pinggan ni macam mana?”

“Biar Abang Long dengan Jan yang buat!”

Arissa memimpin tangan Alina menuju ke bilik tidurnya. Dia membuka laci dan mengeluarkan sebuah kotak yang dibalut berserta reben. Dia menghulurkannya kepada Alina.

“Terima kasih, Kak Ngah!” Dibukanya hadiah itu serta-merta.

“Wah, diari! Cantiknya!”

Alina membelek-belek diari yang berwarna merah jambu itu, warna kegemarannya.

Tiba-tiba telefon bimbit Arissa berbunyi. Arissa membuka semula laci tadi, meraba-raba mencari telefon bimbitnya.

“Hello?”

“Hello, Ris. Saya ni.”

“Oh, Keevan!”

“Awak dekat mana?”

“Dekat JB. Kenapa?”

“Oh, ye ke? Saya ingat awak dah balik rumah. Maaflah kalau saya mengganggu.”

“Mana ada mengganggu. Kenapa? Rindu ke?” Arissa ketawa, langsung tidak menyedari gurauannya itu mengenai batang hidung Keevan.

“Saya baru je sambut hari jadi Ina. Awak nak kek tak? Nanti saya bawa balik. Banyak ni!” sambung Arissa.

“Alaa… saya nak rasa masakan awak.”

“Masakan saya? Nantilah, Hari Raya nanti.”

Keevan tergelak.

“Sebenarnya saya telefon ni nak ajak awak tangkap gambar. Ingatkan awak dah balik Subang.”

“Malam esok baru saya balik. Minggu depan, boleh?”

“Boleh jugak.”

“Awak nak pergi mana?”

“Awak nak pergi mana?” Keevan bertanya semula soalan yang sama.

“Saya takut awak tak suka tempat yang saya pilih.”

“Cakap ajelah.”

“Tak apalah. Awak je yang pilih. Saya tak kisah.”

“Tempat yang saya pilih pun belum tentu awak suka, kan?”

Arissa bagaikan mati kutu.

“Awak beritahu tempat awak, saya beritahu tempat saya. Lepas tu kita pilih. Okey?”

“Hmm… tak tahulah bagi awak. Tapi kalau saya, saya paling suka tangkap gambar dekat pantai.”

“Pantai? Itu tempat kegemaran saya jugak!”

“Ye ke?”

“Hai, kalau awak cakap awal-awal tadi kan senang! Taklah jadi satu isu macam ni.” Keevan dan Arissa ketawa memikirkan fi’il masing-masing.

Mereka terus bersembang hingga larut malam. Bukan selalu Arissa dapat pulang ke rumahnya di Johor Bahru. Keevan tahu gadis itu memang rapat dengan ahli keluarganya. Arissa punya seorang ibu, bapa, abang dan dua orang adik. Mereka sebuah keluarga yang cukup sempurna. Dalam diam, Keevan juga mendambakan sebuah keluarga seperti itu. Setidak-tidaknya, Carmila dapat merasa kasih sayang dengan sepenuhnya. Keevan tumpang gembira melihat kebahagiaan keluarga Arissa. Walaupun kadangkala apabila Arissa pulang ke rumah orang tuanya, dia berasa agak kesunyian.

* * * * * *

Persisiran Pantai Purnama dipenuhi pengunjung dari pelbagai golongan bangsa dan usia. Suara riang kanak-kanak dan bunyi ombak yang menghempas pantai, bersatu memenuhi suasana. Pepohonan kelapa menari mengikut rentak angin yang bertiup lembut. Di sinilah para penjaja mencari rezeki dan di sini juga manusia mencari ketenangan. Manusia… setinggi mana jua teknologi yang dikecapi oleh manusia, mereka tetap akan kembali ke pangkuan alam.

Di suatu sudut yang jauh dari keriuhan orang ramai, Keevan dan Arissa sedang duduk di atas batu-batu yang besar sambil memegang kamera masing-masing. Keevan sedang mengajar Arissa teknik-teknik yang boleh menghasilkan gambar yang menarik.

“Mesti ini impian awak dari kecil kan?” tanya Arissa sambil memandang ke arah pantai.

“Maksud awak?”

“Yelah, jadi jurufoto.”

Keevan mengangguk perlahan.

“Saya tak pernah ada cita-cita lain. Masa sekolah dulu, saya sanggup ikat perut sebab nak kumpul duit beli kamera. Bila dah beli, Tuhan saja yang tahu seronoknya! Masa tu kamera tak mahal macam sekarang. Tapi saya tetap jaga macam nyawa sendiri. Saya nak jadi jurufoto lebih dari segala-galanya. Kalau saya tak dapat jadi jurufoto, saya rasa macam takde guna jadi manusia.”

“Macam tu sekali?”

“Sebab ini je yang saya tahu buat.”

Arissa ketawa mendengarkan kata-kata Keevan.

“Bukan apa. Ini je minat saya, cara saya hargai ciptaan Tuhan.”

Terutamanya awak.

Tiba-tiba Keevan menangkap gambar Arissa. Arissa terkejut.

“Eh, itu untuk apa?”

“Untuk perempuan Melayu yang paling cantik saya pernah jumpa.”

Macam tak percaya je aku boleh cakap macam tu.

“Hai, tak sangka selain jadi jurufoto, awak boleh jadi pujangga jugak. Tapi maaflah… zaman sekarang ni pujangga tak laku, tak boleh cari makan.”

Arissa tersenyum dengan penuh makna dan berlalu dari situ. Gadis itu terus mengambil gambar. Keevan hanya memerhati dari jauh.

Tiba-tiba Arissa melambai-lambai ke arah Keevan.

“Keevan!”

“Ya!”

“Nak mandi tak?”

“Hah? Mandi?”

“Yelah! Mandi!” Arissa mengangguk dengan bersungguh-sungguh.

“Mana kita ada bawa baju!”

“Belilah!”

Keevan memandang Arissa dengan penuh kehairanan.

Dia ni peliklah.

“Err… Okey!”

* * * * * *

Angin menghembus kuat. Hari semakin petang dan air mula pasang. Namun, pengunjung masih belum surut. Keevan sedang duduk di persisiran pantai sambil leka membina istana pasir. Bersungguh-sungguh dia mengutip kulit siput dan cengkerang untuk menghias istana tersebut.

“Ris! Dah siap!” Keevan tersenyum bangga melihat hasil kerjanya.

“Ris?”

Keevan menoleh ke arah laut di mana tadinya Arissa sedang asyik berenang.

“Ris??”

Keevan menjerit lagi. Dia memandang ke kiri dan ke kanan. Laungannya tiada jawapan.

Sepi.

“Ris!”

Keevan terus berlari ke arah laut. Dengan sepenuh tenaga, dia berenang melawan arus ombak yang menghempas hebat. Jantungnya berdegup kencang.

Ris, awak dekat mana?

* * * * * *

Keevan menepuk-nepuk pipi Arissa yang sedang terbaring di atas pasir. Tiada respon dari gadis itu. Keevan semakin resah. Dia sendiri masih tercungap-cungap setelah menyelamatkan Arissa yang lemas sebentar tadi. Orang ramai mula berkerumun di sekeliling, menimbulkan sedikit kekecohan.

Ris, jangan buat saya macam ni.

Keevan mati akal. Tanpa berfikir panjang, dia melakukan pernafasan dari mulut ke mulut. Sesekali dia menekan-nekan dada Arissa dengan berhati-hati.

Tiba-tiba dahi Arissa berkerut. Kelopak matanya bergerak-gerak. Dia batuk dan memuntahkan air laut.

“Ris!”

Keevan tersenyum gembira. Dia memangku kepala Arissa dan mengusap rambut yang menutupi dahinya.

“Ya Allah…”

Kedengaran suara Arissa begitu perlahan dan lemah.

“Keevan…”

“Saya dekat sini, Ris. Awak selamat.”

“Keevan…”

“Ya?”

Keevan mendekatkan telinganya kepada Arissa.

“Lepas ni… kita pergi memanah, ya… tak nak berenang lagi…”

Keevan ketawa dan memeluk Arissa seerat-eratnya.

* * * * * *

Ruang kelab memanah di Sunway Pyramid agak lengang pada hari itu. Jika minggu lepas Arissa menemani Keevan mengambil gambar, minggu ini Keevan menemani Arissa berlatih memanah pula. Keevan memerhatikan Arissa dari tempat duduk penonton. Sesekali dia bermain dengan komputer PDAnya. Arissa menumpukan sepenuh konsentrasinya terhadap latihan. Setelah dua jam berlalu, Arissa kelihatan penat. Dia berhenti seketika dan berjalan ke arah Keevan. Keevan menghulurkan sebotol air mineral kepadanya.

“Tak nak cuba?” soal Arissa sambil mengelap peluhnya.

“Apa? Memanah?”

Arissa mengangguk.

“Hisy, tak naklah. Tak reti.”

“Tak reti boleh belajar.”

“Hmm… rasanya belajar berenang lebih penting dari belajar memanah.”

Arissa mengetap bibirnya apabila diperli oleh Keevan.

“Eh, marah ke?”

“Kalau tak nak, sudahlah.”

“Jangan macam tu. Err… sebenarnya saya teringin jugak nak cuba,” pujuk Keevan.

“Betul?”

“Betullah. Nak ajar ke tak?”

“Jom.”

Pelajaran bermula dengan Arissa mengajar Keevan bagaimana cara memegang busur dan anak panah. Berpeluh-peluh muka Keevan cuba untuk menumpukan perhatian. Beberapa kali percubaannya tidak berjaya. Dia hampir-hampir berputus asa. Namun, Arissa terus memberi panduan dan semangat. Akhirnya satu panahan Keevan mengenai sasaran.

Keevan dan Arissa melonjak riang sambil diperhatikan oleh orang di sekeliling.

* * * * * *

“Seronok jugak memanah, ya?” ujar Keevan sambil memandu kereta. Mereka dalam perjalanan untuk menghantar Arissa pulang ke rumah.

“Kan saya dah kata. Tak rugi belajar.”

“Saya kagum dengan awak. Umur baru 23, dah jadi jaguh memanah. Pandai berdikari, pandai hidup sendiri…”

“Ini jelah modal hidup saya, Keevan. Macam awak dengan kamera awak. Nasib baik saya tahu memanah. Kalau tak, agaknya saya dah mati kesunyian.”

Arissa tersenyum.

“Tengahari esok awak datanglah rumah saya. Ada makan-makan.”

“Awak tak ada kerja ke? Lapang betul nampaknya.”

“Saya siapkan kerja awal-awal. Hujung minggu boleh berehat sikit.”

Boleh jumpa awak.

“Patutlah Isnin sampai Jumaat buat kerja separuh mati. Tak makan, tak tidur. Selamatkan orang, pandai. Jaga diri, tak pandai.”

“Oo… kenakan orang balik, ye?” Keevan mencubit pipi Arissa. Tangan gadis itu cepat-cepat menepis.

"Adoi! Sakitlah! Ingat saya teman wanita awak ke?”

Keevan terdiam. Arissa memandangnya dengan wajah yang serba salah. Kemudian dia ketawa. Keevan turut ketawa.

“Siapa lagi yang datang esok?”

“Alah… bukannya rumah terbuka. Kawan-kawan rapat je. Mila yang masak. Dia nak sangat awak rasa.”

“Hmm… dia masak mesti sedap kan? Kalau tak, taklah badan awak besar macam ni…!”

* * * * * *

“Macam mana, Kak Ris? Sedap tak Mila masak?” tanya Mila dengan tidak sabar.

“Tak sedap…”

Wajah Arissa nampak serius. Air muka Carmila berubah.

“Tapi best!”

Tiba-tiba Arissa tersenyum lebar. Rupa-rupanya dia mengenakan adik Keevan itu.

Carmila ketawa kegembiraan diikuti dengan Bob, Siti dan Jerry. Dia tersenyum bangga apabila masakannya dipuji. Keevan hanya memerhatikan gelagat mereka.

Kesian Mila. Tak pernah merasa ada emak, ada kakak. Tapi yang hairannya dalam banyak-banyak kawan perempuan aku, dia paling berkenan dengan Arissa.

“Syhhh… jangan ketawa kuat sangat. Nanti Azhar terjaga,” kata Keevan sambil meletakkan jari telunjuknya di bibir.

“Mila, nanti boleh bagi Kak Siti resepi spaghetti ni?”

“Boleh! Lepas tu mesti Abang Bob tak cari lain!”

Keevan menyiku adiknya.

“Eh, budak ni. Apa cakap macam tu.”

Tiba-tiba telefon bimbit Keevan berbunyi, menandakan satu mesej ringkas telah diterima. Keevan membaca mesej tersebut.

Keevan, maaf saya tak dapat datang. Saya ada kerja. Bila saya ada masa nanti, saya datang jenguk awak dan Mila.

Keevan mengeluh perlahan. Arissa menyedari perubahan di wajahnya.

“Kenapa?”

“Tak ada apa. Vina tak dapat datang.”

“Oh.”

* * * * * *

Selesai makan tengahari, mereka semua duduk di ruang tamu sambil berbual. Keevan menunjukkan gambar-gambar yang diambilnya minggu lalu. Bob dan Jerry memuji keindahan gambar-gambar tersebut. Arissa, Carmila dan Siti pula bersembang tentang kejadian lemas tempoh hari.

“Nasib baik Ris takde apa-apa, kan?” ujar Siti sambil memegang lengan Arissa. Carmila hanya mengiyakan kata-kata Siti.

“Dan nasib baik gambar yang diambilnya cantik. Berbaloilah juga,” Bob tersenyum menyeringai sambil melihat himpunan gambar di atas meja.

“Sebenarnya ada banyak lagi gambar yang kita orang tangkap,” kata Arissa.
“Ha’ah. Baru siap cuci semalam. Nak tengok ke?” tanya Keevan.

“Eh, apa guna cuci gambar?” Jerry menepuk badan Keevan. “Pergilah ambil. Boleh kita orang tengok.”

Keevan bangun dan menuju ke bilik gelap, di mana dia selalu mencuci gambar-gambarnya sendiri.

Keevan membuka pintu dan melangkah masuk. Sebiji lampu berwarna kuning menerangi bilik itu dengan cahaya yang suram. Terdapat rak yang mengandungi pelbagai buku dan peralatan yang berkaitan dengan fotografi. Beberapa keping gambar disepit pada seutas tali yang merentangi bilik tersebut.

Keevan membelek beberapa buah album foto yang terletak di atas meja. Dia membuka satu persatu album dan mula meneliti isi kandungannya.

Tiba-tiba seekor lipas terjatuh dari siling ke atas album tadi. Keevan terkejut dan cuba mengelak. Dia terlanggar sebuah rak sehingga ia bergegar. Sebuah botol plastik di bahagian atas mula bergerak-gerak. Keevan mendongak ke atas. Tanpa disedari, botol itu tidak ditutup dengan ketat.

Botol itu terjatuh.

Bahan kimia didalamnya tertumpah mengenai wajah Keevan. Dia menjerit dan terduduk ke atas lantai. Tangannya menggeletar, memegang mukanya yang kebasahan. Matanya tertutup rapat.

Pandangan Keevan menjadi gelap.

* * * * * *

0 Comments:

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home